اخبار
1402/9/25 شنبه
خانم باباسالاری در نشست میز مسائل استان در هفته پژوهش 1402
حل شدن مشکلات و آسیب های فرهنگی و اجتماعی با اولویت قرار دادن بحث جمعیت و فرزند آوری

.

فاطمه بابا سالاری مسئول بسیج زنان سپاه صاحب الزمان (عج) در نشست اتاق مسائل استان با موضوع خانواده و جوانی جمعیت که به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش در دانشگاه پیام نور استان اصفهان برگزار گردید با جملاتی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال ۹۲ اینگونه بیان داشت: "در مسئله جمعیت فرهنگسازی از گذاشتن قانون به نظر من مهمتر است. چون فرهنگسازی در این مسئله مثل خیلی از مسائل دیگر اجتماعی حرف اول را می‌زند. همه آن گره های ذهنی را که وجود دارد در این زمینه باز کنید. باید نخبگان جامعه قانع شوند و مسئله را قبول کنند اگر نخبگان قبول کنند کار سهل می شود، کار فرهنگسازی آسان می‌شود."
باباسالاری با توجه به قانون های خوبی که در این زمینه در کشور گذاشته شده اشاره داشت: باید در بحث فرهنگسازی، کار اساسی کنیم و با افراد و نخبگانی مواجه بودند که اساتید دانشگاه و پژوهشگران و کسانی که مخاطبان خاص خودشان را داشتند و آنها خودشان دچار گره ذهنی بودند. شاید خیلی از اساتید و نخبگان با بحران جمعیت هنوز  کنار نیامدند بنابراین تا نتوانیم آنها را قانع کنیم عوام مردم را نتوانیم قانع کنیم. خیلی از اجتماعات و جلسات که می‌رویم اولین موضوعی را که به آن می‌پردازند بحث اقتصاد و معیشت خانواده است ولی جزء اولویت ما در موضوع جمعیت نیست. چه بسا در بین آشنایان و اطرافیان نزدیک خودمان نگاه کنیم، می بینیم افرادی هستند که از لحاظ مالی مشکلی ندارند ولی در بحث فرزندآوری کار خاصی نمی‌کنند و این نیاز به کار عمیق علمی ندارد. البته یک بخشی از جامعه ما درگیر مسائل معیشتی هستند که حتما باید در این زمینه فکر جدی شود. یک ضعف‌هایی در زمینه جمعیت ما داریم اولا جمع شما جمع نخبگانی است و قطعا در بعد پژوهش و مسائل علمی خودتان باید کار جدی تری داشته باشید. شاید یکی از نقاط ضعف استانمان بحثهای علمی و پژوهشی باشد. ما در بحث جمعیت نارسایی در بحث اولویت جمعیت داریم. ما اگر بحث جمعیت و فرزند آوری را جز اولویت‌های کاری مان قرار دهیم بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی و فرهنگی مان در دل این موضوع حل می‌شود. وقتی خانمی سه یا چهار فرزند آورد کمتر درگیر مسائل تغییر سبک زندگی میشود. اینکه ما این موضوع را جزء اولویتهای کارمان در حوزه زن و خانواده قرار بدیم خیلی مهمه که نه در کلان کشور و نه در استان اصفهان اتفاق نیفتاده که بسیاری آسیب‌ها در دلش حل می‌شود.
مسئول بسیج زنان سپاه صاحب الزمان (عج) در ادامه افزود: نکته دیگر عدم تمرکز و انسجام بین دستگاه ها و سازمان هاست که هم افزایی لازم در زمینه را نداریم. که هر کدام کار خودمان را میکنیم و هم افزایی و تعامل سازنده با یکدیگر نداریم.
مشکل اصلی ما در خانواده ها تغییر سبک زندگی است و اینکه دچار تجملات خاصی در زندگی شده ایم و مادران ما هراس دارند از اینکه فراتر از دو فرزند بیاورند.
در بحث کاهش انسجام و بحث تغییر نظام خانواده هست که قبلا خانواده های ما یک نظام گسترده ای داشتند و این مباحث در جامعه دانشگاهی بیشتر به این موضوع پرداخته شود. و بحث معیشت است که قابل انکار نیست و باید حل شود. مسایل اساسی که باید روی آنها تمرکز کنیم گره های ذهنی و ضعف باورهای عمومی در خانواده ها را باید حل کنیم . یک بخشی از آن جمعیت است و یک بخشی از آن به ازدواج بر می‌گردد. مقدمه فرزندآوری تشکیل خانواده و ازدواج است‌. یک سری از موضوعات ما در بحث ازدواج  به باورهای ما بر می‌گردد و یک بخشی از آن به مسائل اقتصادی بر می گردد. مثل نخبگانی که با عدم مشکلات، تن به ازدواج نمی‌دهند و دچار تغییر باور شدند. بخش دیگر یک سری جامعه نخبگانی پزشکان هستند، مادرانی که به مراکز بهداشتی مراجعه برای مشاوره فرزند آوری می‌کنند آنها را به جای کمک و تسهیلگری منع میکنند و سعی می‌کنند مادر را از فرزندآوری منصرف می‌کنند. البته عکس این مورد هم به وفور وجود دارد. و در این زمینه ها همه باید کار فرهنگی کنند. طرحی به عنوان طرح "ایران جوان بمان" سپاه دو سال هست در دستور کار قرار داده و کارگروهی را ذیل آن تعریف کرده که کارگره ترویج، تبلیغ و گفتمان سازی، بحث ازدواج و تحکیم خانواده، بحث تغذیه و سلامت و بهداشت، کارگروه تخصصی زن و خانواده و بحث اقدامات سلبی در مورد مراکز سقط جنین داریم. بسیج جامعه زنان در استان هم در بحث گفتمان سازی و تبیین همکاری و کمک لازم را دارند و هم در بحث تولید محتوا هم ما و هم معاونت و بقیه اقشار بسیج فعالیت‌هایی انجام دادند که در اختیارتان قرار می دهند.
 

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر